Skip til hoved indholdet

Samarbejdsaftale

Pårørendesamarbejdet på botilbuddet Lyngtoften.

Indledning.

Denne samarbejdsaftale er udarbejdet for at styrke dialogen og samarbejdet mellem pårørende og Lyngtoften som helhed. Samtidig skal aftalen ses som et redskab til at forventningsafstemme niveauet og rammerne for samarbejdet generelt og omkring den enkelte beboer.

Kontakt mellem Lyngtoften og forældre/pårørende

Kontakten mellem pårørende og den enkelte beboer foregår i vid udstrækning mellem kontaktpædagog og pårørende enten telefonisk eller pr. mail i dagligdagen. Hvis der er behov for telefonisk kontakt, anbefaler Lyngtoften, at der ringes direkte til det konkrete hus, hvor beboeren bor.
Det vil altid være en balance, hvor meget tid der skal bruges på kommunikationen mellem medarbejdere og pårørende. På den ene side skal pårørende føle sig trygge. På den anden side kan der også bruges uforholdsmæssig meget tid på telefonsamtaler – en tid som måske kunne bruges bedre på samværet med beboerne.

Lyngtoften henstiller til, at pårørende ikke ringer til Lyngtoftens medarbejdere mellem kl. 16.00 og 20.00, da medarbejderne i dette tidsrum i særlig høj grad prioriterer samværet med beboerne, når der skal laves mad, spises og efterfølgende ryddes op.

Der kan til enhver tid aftales et møde eller anden form for dialog mellem pårørende, medarbejderne og ledelsen på Lyngtoften.

Derudover udarbejder daglig leder et nyhedsbrev ca. 2 gange om året – eller efter behov.

Pårørenderåd

Pårørenderådet afholder en temaaften for alle pårørende en gang årligt i efteråret. Det er Pårørenderådet, som fastsætter temaet. Der afholdes ligeledes valg til Pårørenderådet på temaaftenen. Det tilstræbes, at der vælges 4 repræsentanter for de pårørende. Pårørenderådet afholder møde 2 gange om året.

Ud over de 4 forældre/pårørende repræsentanter deltager en beboerrepræsentant (beboerrådsformanden) en medarbejderrepræsentant, forstander og daglig leder på Pårørenderådsmøderne. Møderne er af orienterende karakter, og der berettes om dagliglivet generelt på Lyngtoften. Pårørende kan stille spørgsmål og komme med forslag til det videre 
arbejde i rådet.

Lyngtoftens pædagogiske praksis. 

I praksis udmønter det pædagogiske arbejde – og dermed også samarbejdet med pårørende - sig inden for en række overordnede rammer og lovgivninger.

Alle handicappede er omfattet af FN konventionen om handicappedes rettigheder. Det beskrives her at ALLE - handicappede eller ej - skal have samme muligheder indenfor den nationale lovgivning.

I Grundlovens § 71 står der, at den personlige frihed er ukrænkelig.

I Lov om Social Service er magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten beskrevet i § 124 – 137. Det vil sige, at alle former for indgriben i selvbestemmelsesretten er ikke tilladt. Men personalet har samtidig en omsorgsforpligtigelse. Denne bestemmelse giver dog ikke adgang til at bruge magtanvendelse eller anden indskrænkning i den enkeltes selvbestemmelsesret for at yde omsorg, uden beboerens samtykke. 

I lovgivningen ligger der således begrænsninger i, hvad medarbejderne kan bestemme i forhold til den enkelte borger. Med andre ord skal den socialpædagogiske praksis handle om at motivere beboerne til at tage vare på eget liv og at give borgerne mulighed for at få erfaringer, som giver grobund for gode beslutninger til gavn for den enkelte. 

Set fra et professionelt synspunkt skal pædagogen anerkende og respektere beboernes forskellige ønsker til valg i livet. Samtidig skal vi støtte og vejlede beboerne til at overskue konsekvenserne af deres ønsker til valg. Dette kan medføre en række dilemmaer – også i samarbejdet med pårørende. Vi må i de tilfælde være særlige opmærksom på, at beboeren ikke kommer i klemme i forhold til vores forskellige synspunkter. I disse tilfælde må uoverensstemmelserne løses gennem dialog.

De mange planer

I Lov om Social Service § 141 beskrives det, at man som handicappet har ret til at få udarbejdet en handleplan. Denne handleplan udarbejdes af borgerens sagsbehandler i handlekommunen (der hvor borgeren er født). På baggrund af denne handleplan er Lyngtoften forpligtet til at udarbejde en socialpædagogisk plan. Den socialpædagogiske plan udarbejdes af kontaktpædagogen i samarbejde med beboeren. Beboeren vil her få mulighed for at give udtryk for, hvilke ønsker han/hun har til at udvikle nye kompetencer eller fastholde nuværende kompetencer. 

Den socialpædagogiske plan er et dynamisk værktøj, som løbende evalueres og justeres. Der vil ca. en gang årligt blive afholdt et statusmøde, hvor borgerens kommune inviterer, og hvor forældre/pårørende inviteres, såfremt beboeren ønsker det.
Udover de socialpædagogiske planer bliver der løbende dokumenteret. Det gælder såvel observationer i forhold til socialpædagogiske indsatsmål som forhold omkring borgerens velbefindende, sygdom, behandling og medicin. Ligeledes vil specielle aftaler omkring den enkelte blive nedskrevet. 

Tavshedspligt

I dagligdagen modtager medarbejderne fortrolige oplysninger om beboernes private forhold. Disse oplysninger skal behandles med respekt og forståelse for, at den enkelte beboer skal give samtykke til videregivelse af oplysninger såvel til eksterne samarbejdspartnere som til pårørende eller øvrige beboere. Medarbejderne har dermed ikke lov til at videregive private og personlige oplysninger uden beboerens samtykke, hvilket medarbejderen også skriver under på ved ansættelsen.

Indflytning/fraflytning på Lyngtoften

Når en borger flytter ind på Lyngtoften, vil Lyngtoften ud fra faglige betragtninger forsøge at placere borgeren i det hus, som Lyngtoften anser for bedst muligt. Men handlemulighederne er begrænsede, idet ingen beboere kan/skal fraflytte sin bolig/værelse uden samtykke. Ved indflytning skal beboeren tage stilling til, hvilke valgfrie serviceydelser han/hun vil betale for samt underskrive et boligdokument, hvor husleje og andre boligudgifter er beskrevet. Der bliver ligeledes udarbejdet en inventarliste over beboeres større ting, som medbringes ved indflytningen. Ved indflytningen vil der blive afholdt et møde, hvor Lyngtoften sammen med borgeren og eventuelt forældre/pårørende vil drøfte forventninger til det fremtidige samarbejde. Efter 3 måneder skal kontaktpædagogen i samarbejde med beboeren udarbejde en socialpædagogisk plan med udgangspunkt i Kommunens handleplan.

Ønsker en beboer at fraflytte Lyngtoften, er dette et mellemværende mellem beboeren og handlekommunen. Lyngtoften ønsker dog at indgå i et tæt samarbejde med beboeren og 
beboerens pårørende, da det meget ofte skaber stor usikkerhed hos beboerne, når der skal foregå nye store forandringer i livet. 

Medicin

Beboerens medicin opbevares på beboerens værelse, såfremt dette er hensigtsmæssigt. Er beboeren ikke selv er i stand til at håndtere sin daglige medicin, bliver dette gjort af personalet. Al medicin på Lyngtoften bliver håndteret efter retningslinjer udstukket af Sundhedsstyrelsen. Lyngtoften har uddannet flere medarbejdere i medicinhåndtering. Derudover har Lyngtoften ansat en sygeplejerske som i samarbejde med ledelsen er ansvarlig for medicinhåndteringen Såfremt en beboer har behov for særlig sundhedsfaglig behandling, vil der blive søgt om at få bistand fra hjemmesygeplejen. 

Personalet udleverer ikke medicin, som ikke er udskrevet af beboerens læge. Ønsker beboeren, at der skal udleveres kosttilskud, håndkøbsmedicin eller smertestillende medicin, skal der foreligge tilsagn fra læge.

Specialkost/diæter

På Lyngtoften tilbereder vi kost, som tilgodeser mange forskellige hensyn til de enkelte beboere. Samtidig arbejder vi pædagogisk med at give beboerne forståelse for deres situation, og motiverer dem til hensigtsmæssige kost og motionsvaner. Det er Lyngtoftens vision at gå foran og vise vejen i forhold til god og ernæringsrigtig kost. Men det er nødvendigt at understrege, at vi ikke kan hindre beboerne i at spise mad, slik eller chips, de selv køber i butikker.

Økonomi

Når en borger flytter ind på Lyngtoften, opretter Lyngtoften en budgetkonto samt en NEM-konto sammen med beboeren. Som udgangspunkt administrerer beboeren selv sin økonomi.
Hvis beboeren ønsker, at det er Lyngtoftens medarbejdere, der støtter beboeren i at håndtere sin økonomi, skal kontaktpædagogen føre regnskab efter interne retningslinjer i Køge Kommune. Der indgås således en skriftlig administrationsaftale med den pågældende borger. Ledelsen vil løbende kontrollere regnskaberne, lige som den eksterne revision kan bede om at se regnskaberne. Hvis de pårørende ønsker indsigt i beboerens økonomi, kan dette aftales med beboeren.

Hvis beboeren ønsker, at det er forældre/pårørende der varetager beboerens økonomi, kan dette aftales med beboeren. Der vil skulle udarbejdes en skriftlig aftale mellem beboeren og dennes pårørende, således at Lyngtoften ikke holdes ansvarlig for aflæggelse af regnskab mv. Er det pårørende, der varetager økonomien, henstiller Lyngtoften til, at der opstilles nogle klare, men også fleksible aftaler for, hvordan den daglige økonomi skal fungere i praksis.

Der kan ansøges om økonomisk umyndiggørelse (helt, delvist og tidsbegrænset) hos Statsforvaltningen, såfremt dette er nødvendigt for at undgå at forringe beboerens formue, indkomst eller andre økonomiske interesser væsentligt (økonomisk værge). 

Livskriser

I løbet af en persons liv opstår der udfordringer, som kan udløse kriser. Det kan være kærestesorger, tab af færdigheder eller dødsfald i den nærmeste familie. Sådanne kriser kan være vanskelige at håndtere – også når man har en psykisk udviklingshæmning. Lyngtoften vil i sådanne situationer støtte beboeren med ekstra omsorg eventuelt i samråd med de nærmeste pårørende.

Traditioner og arrangementer på Lyngtoften

På Lyngtoften fejrer vi almindelige danske højtider som eksempelvis jul, nytår og påske.  Vi afholder i december måned et arrangement, hvor beboere får mulighed for 
at invitere pårørende.

Før jul arrangeres juleindkøbstur, hvor personalet blandt andet hjælper beboerne med at købe julegaver til de allernærmeste pårørende.

På Lyngtoften bliver beboernes fødselsdage fejret, hvor flaget bliver hejst og fødselaren evt. inviterer gæster.

Der afholdes også et sommerarrangement, hvor pårørende inviteres. Beboerne skal afholde egne og evt. pårørendes udgifter til arrangementerne, men Lyngtoften forsøger selvfølgelig at holde prisniveauet nede.

Lyngtoften tilbyder ferieture efter de regler, som Køge Kommune har udstukket dvs. 5 døgns ferie lagt på hverdage.

Beboere, som opfylder betingelserne for at få tildelt ledsagelse uden for Lyngtoftens regi, har mulighed for at spare timerne sammen og evt. bruge timerne til ferierejser.

Afslutning

Beboerne på Lyngtoften er omdrejningspunktet for pårørendesamarbejdet. I erkendelse af at pårørende og pædagoger indimellem kan have forskellige syn på, hvad den enkelte beboer kan mestre, og hvad beboernes liv skal indeholde af udfordringer, opfordrer Lyngtoften til dialog, hvor der gives plads til hinandens synspunkter. 

På Lyngtoften har vi stor respekt for, at forældre og pårørende har et indgående kendskab til de enkelte beboere. Lyngtoftens medarbejdere skal lytte til denne viden og anvende den i det pædagogiske arbejde, men skal også støtte beboerne i at være selvstændige voksne personer med egne meninger.

Botilbuddet Lyngtoften

Lyngtoften 26

4600 Køge

Telefon: 56663500
ITC.adm@koege.dk

Links